Inne

„Pożegnalny Blues” to klasyczna powieść kryminalna, detektywistyczna, z typowym dla gatunku sposobem rozwiązania zagadki, tempem i nastrojem. Dlaczego więc znalazła się leksykonie „Krótkiego kursu szpiegowania”? Bo chociaż nie jest powieścią szpiegowską – powinna nią być. Kiedy w Edynburgu zostaje znaleziony zamordowany rosyjski poeta i jednocześnie uchodźca i dysydent, już samo to powinno wzbudzić zainteresowanie brytyjskiej Security Service (czyli MI5), albo przynajmniej Special Branch, a nic na to nie wskazuje aby tak się stało. Jeszcze bardziej brak zainteresowania służb staje się wyraźny, kiedy w kilka dni później w Londynie otruty zostaje inny Rosjanin, Aleksander Litwinienko i chociaż jest to zbieżność ewidentnie przypadkowa, nikt tego nie sprawdza.

Ten brak zainteresowania staje się coraz bardziej oczywisty, kiedy w sprawę zabójstwa włącza się konsulat rosyjski, a szczególnie jeden z jego kierowców, który wyraźnie pełni także funkcję ochroniarza. A do tego liczba ofiar rośnie, bo kolejnym zamordowanym staje się dźwiękowiec z firmy reklamowej, który ma obsesję nagrywania wszystkiego, w tym przypadkowo podsłuchanych rozmów, a obraca się on także wśród najważniejszych polityków Szkocji.

Jeden z wątków śledztwa prowadzi do rosyjskiego oligarchy specjalizującego się w mętnych interesach na skraju biznesu i polityki, a także jego wspólnika, lidera podziemnego świata Edynburga. Ich wspólne projekty z członkiem szkockiego rządu i parlamentarzystami także nie wzbudzają zainteresowania kontrwywiadu.

Najbliższe wątkowi szpiegowskiemu, są w pewnym momencie rozważania inspektora Rebusa, który analizując wszystkie hipotezy, jedną uznaje za mało prawdopodobną: „Czy mogło być tak, że dał się zwabić obcej kobiecie pod pozorem uprawiania seksu? Byłaby to sytuacja żywcem wyjęta z książek Le Carrego…” Uważni czytelnicy powieści Davida Cornwella wiedzą, że akurat ten pisarz takich sytuacji zwykle nie kreuje. A o tym jak bardzo przewrotne jest to zdanie czytelnicy dowiadują się kończąc powieść Iana Rankina.

Z opisu wydawcy:

Inspektor John Rebus, policjant u schyłku swojej kariery. Niestroniący od alkoholu, wielbiciel dobrego rocka, właściciel kultowego saaba, nieufający przełożonym outsider. Niektórzy uważają jego metody prowadzenia śledztwa za anachroniczne, ale są piekielnie skuteczne.
Już tylko kilka dni dzieli Johna Rebusa od emerytury, kiedy dochodzi do brutalnego morderstwa, którego ofiarą pada rosyjski poeta opozycjonista. Zabójstwo zbiega się w czasie z wizytą delegacji wpływowych biznesmenów z Rosji, którzy chcą zainwestować w Szkocji. John Rebus i jego koleżanka Siobhan Clarke są poddawani naciskom, żeby jak najszybciej znaleźć winnego. A tymczasem sprawa ma swoje drugie dno.

Ostatnia modyfikacja: Maj 21, 2017